В ПАМЕТ НА ДУШАН МАКАВЕЕВ 1932 – 2019
Експерименталното и радикално кино не е имало друг такъв режисьор като Душан Макавеев. Дори през 1960-те години, когато режисьори като Жан-Люк Годар, Крис Маркър и Джон Касаветис разчупват каноните и размиват границите между фикция и документалистка, югославският автор Душан Макавеев е в категория сам със себе си. Неговите филми за политическо и сексуално освобождение са революционни, вулгарни и шумни. В тях той преплита диви, абсурдни и банални теми от ежедневието в тоталитарната комунистическа държава. Душан Макавеев почина на 25 януари тази година и в серия от събития ще почетем неговото творчество с прожекции на няколко от неговите филми.
? „В.Р. Мистериите на организма“
04.02 (понеделник) във Фабрика Автономия
Вход свободен, както винаги! След филма можете да останете за дискусия.
„В.Р. Мистериите на организма“ (W.R. – Мистерије организма) е провокативният филм на Душан Макавеев от 1971 г., който изследва отношенията между комунистическата власт в бившия Източен блок и сексуалното освобождение, представяйки в същото време противоречивия живот и идеи на австрийския психоаналитик Вилхелм Райх (1897–1957).
Филмът е задълбочена и оригинална смесица от сюрреализъм и документалистика, навлизащи в природата на революцията едновременно в сексуален и социалистически смисъл. В.Р. е филм за свободата: личната и социалната. Tова е също така и филм как идеите за свободата биват изопачени по перверзен начин от концентрацията на политическа власт. Душан Макавеев сатирично усмива както фалшивата демократична свобода в Съединените щати, така и т.нар. комунистическа свобода в СССР.
Филмът обрисува и двете страни в Студената война като тоталитарни режими, които ограничават и потискат индивидите чрез своите извратени идеологии на демокрация и комунизъм.
В сърцето на филма са теориите на Вилхелм Райх, който е вярвал, че можем да освободим себе си чрез енергиите на оргазма, който ни освобождава от егото и смазващите ограничения на обществото. Райх е изключително интересна фигура и поради факта, че бяга от Европа с цел да избяга от зараждищите се там тоталитарни режими, само за да срещне подобна дискриминация в Щатите, където неговите книги биват изгаряни в същински „451 по Фаренхайт“ стил.
Използвайки сексуални сцени, документални кадри и сюрреалистични похвати, В.Р. е забавен, провокативен и скандален филм. В.Р. размива границите между на пръв поглед противостоящи си идеологии, които май не са толкова различни, колкото изглежда.
За още информация за събитието – тук.